Friday, May 20, 2011

Family vacation - Kuching Sarawak (Part 3)- Last

Hari Ketiga - Isnin (9/5/11)
Hari ni target nak melawat Kampung Budaya Sarawak (Sarawak Cultural Village). Tempat ni mmg tarikan pelancong sbb dia gabungkan semua kaum dalam satu kawasan dan buat replika rumah panjang setiap kaum. Dalam rumah panjang ni, dapat dilihat tradisi dan adat setiap kaum. Contoh macam kaum Bidayuh, masyarakat yang berasaskan pertanian. So kat rumah tu banyak peralatan mcm menampi beras, tumbuk beras dan macam-macam lagi.. Lagi contoh macam Kaum Iban, masyarakat ni lebih kepada memburu. Jadi dalam rumah tu ada pelbagai senjata dan juga tengkorak yang dipamerkan. Banyak lagi rumah panjang lain macam rumah penan, ulu, melayu, cina, dan macam-macam lagi. Akhir sekali kami lihat pertunjukan kebudayaan di hall selama lebih kurang sejam. Semua tarian setiap kaum dipersembahkan oleh staf kebudayaan di sana.. Adam seronok sangat tengok pertunjukan menggunakan sumpit.. Dari kampung budaya kami berhenti lunch dekat satu restoran tu makan ayam penyet.. Ok la, sedap juga.. dan ada satu minuman tu, kalau kat semenanjung kita panggil 3 layer tea tapi kat kuching panggil teh c-peng. sedap gak...
Lepas lunch, kami melawat museum. Banyak juga pameran-pameran kat dalam museum tu.. Yang paling excited mmg Adam sebab suka sangat tengok replika binatang kat dalam tu.. Lin layankan ajer sbb dan kepenatan.
On the way balik mmg Adam tidur kepenatan. Kami singgah seperti biasa untuk beli lauk makan malam dan terus berehat di homestay.. Percutian kali ni lebih kepada light and easy sbb kami bawa 4 org tua, 2 ibu mengandung termasuk lin dan 2 kanak-kanak umur 2 tahun.. So mmg kena banyak berehat..

Hari terakhir -Selasa (10/5/11)
Hari ni last day, jadi semua org dah start kemas beg. Beg dari ringan semuanya jadi berat. Ada yang beranak-pinak.. tapi takpe sbb luggage yang ditempah boleh sampai 120kg. Jadi aktiviti hari akhir ni hanya untuk beli ikan terubuk masin untuk dibawa balik. Jadi on the way ke Airport, kami minta driver singgah di pasar dan kami beli ikan terubuk masin. Yang local 5 ekor-RM20. Yang imported 4 ekor-RM10. Mmg murah sbb katanya dr India. Jadi kami semua beli yang local sbb tgk kulit ikan tu masih cantik bersinar-sinar lagi. Kata penjual, baru sampai pagi tadi...
So, lepas beli, terus ke Airport. Masa pun dah 11 pagi. Kami bleh check in jam 12.00 tengah hari sbb masa berlepas jam 2 petang. Isi perut jap dgn laksa Sarawak dan McD kat airport..

Kami tiba di KLIA jam 3.30 petang. Semua naik KLIA Transit ke Putrajaya dan Bandar Tasik Selatan. Then, kami terus ambil teksi dan pulang ke rumah masing-masing... Holiday kali ni mmg best sebab satu keluarga pergi walaupun ada yang cancel.. Tapi kalau ada peluang, lin nak repeat lagi ke Kuching sebab masih banyak lagi tempat menarik yang tak sempat pergi macam Taman Negara Bako, Taman Orang Utan dan banyak lagi.. Tunggu......